Plan pracy Samorządu Uczniowskiego
Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 1
im. Adama Mickiewicza w Krasnymstawie
na rok szkolny 2022/2023
Celem działań Samorządu Uczniowskiego Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1
w Krasnymstawie jest:
- Rozwijanie kreatywności uczniów;
- Wyrabianie gotowości do podejmowania zadań i ponoszenia odpowiedzialności za ich realizację;
- Integracja z uczniami z Ukrainy
- Kształtowanie umiejętności planowania działań;
- Motywowanie do efektywnej pracy zespołowej;
- Zaspokajanie potrzeb społeczności uczniowskiej w zakresie działalności kulturalnej, sportowej, rozrywkowej, naukowej;
- Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej i lokalnej;
- Propagowanie norm społecznych obowiązujących w szkole i poza nią;
- Dbanie o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.
- Reprezentowanie ogółu uczniów;
- Działanie na rzecz społeczności uczniowskiej;
- Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów;
- Współpraca z nauczycielami w realizacji celów dydaktycznych i wychowawczych szkoły;
- Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów oraz przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę;
- Kształtowanie umiejętności zespołowego działania, wyrabianie samokontroli, samooceny i zdyscyplinowania uczniów;
Zamierzenia Samorządu Uczniowskiego na rok szkolny 2022/2023:
- Zaprojektowanie i przygotowanie tablicy informacyjnej Samorządu Uczniowskiego oraz dbanie o jej estetykę;
- Systematyczne informowanie społeczności szkolnej o pracy SU;
- Informowanie wszystkich uczniów i wychowawców klas o organizowanych akcjach ;
- Kontynuowanie spotkań Samorządu Uczniowskiego z Dyrektor Szkoły, opiekunem, opiekunami sekcji oraz opiekunem Małego Samorządu;
- Nawiązanie współpracy z Samorządami Uczniowskimi krasnostawskich szkół;
- Przekazywanie informacji o działalności Samorządu Uczniowskiego na stronie internetowej szkoły, w mediach społecznościowych oraz na tabloidzie;
- Rozwijanie współpracy z samorządami klasowymi, wychowawcami oraz nauczycielami;
- Angażowanie się w organizację uroczystości szkolnych – obsługa techniczna, przygotowywanie dekoracji,;
- Prowadzenie działań wynikających z aktualnych potrzeb szkoły oraz potrzeb uczniów harmonogramu działań poszczególnych sekcji;
- Inicjowanie działań na rzecz społeczności uczniowskiej wg. sugestii uczniów;
- Kultywowanie i wzbogacanie tradycji szkoły, dbanie o jej dobre imię i honor ;
- Prowadzenie działalności charytatywnej na rzecz osób potrzebujących;
- Nawiązywanie współpracy z instytucjami wspierającymi działania samorządu;
- Podjęcie działań umożliwiających integrowanie się uczniów z Ukrainy ze społecznością naszej szkoły oraz społecznością lokalną
LP. |
ZADANIA I ŚRODKI REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMIN |
||||
WRZESIEŃ |
|||||||
1. |
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2022/2023. |
Opiekun SU, Zarząd |
1 IX |
||||
2. |
Spotkanie organizacyjne SU,wybór zarządu, przewodniczących sekcji i zastępców w poszczególnych sekcjach SU . Przydział czynności. Wspólne zaplanowanie działań. |
Opiekunowie, członkowie sekcji SU |
IX |
||||
3. |
Nawiązanie współpracy z samorządami klasowymi i „Małym Samorządem”. Omówienie planu działania obydwu samorządów. |
Opiekunowie SU, Zarząd, sekcje |
IX |
||||
4. |
Opracowanie i zatwierdzenie planu pracy SU na bieżący rok szkolny. |
Opiekunowie sekcji, Opiekun SU, Rada Pedagogiczna |
IX |
||||
5. |
Niezapomniane lata 70-te- przygotowanie plakatów informacyjnych oraz propozycji muzycznych. |
Wszystkie sekcje |
IX |
||||
6. |
„Dzień Chłopaka”. Przygotowanie wzorów upominków do wykonania przez Samorządy klasowe. Przygotowanie upominków dla nauczycieli. Życzenia przez radiowęzeł. Artykuł, fotorelacja. |
Wszystkie sekcje |
IX |
||||
PAŹDZIERNIK |
|||||||
6. |
„Dzień Edukacji Narodowej” - - niespodzianka dla wszystkich nauczycieli, przygotowanie życzeń i upominków , gazetka okolicznościowa, artykuł na stronie szkoły, fotorelacja. |
Sekcja edukacyjno-kulturalna, medialna |
X |
||||
7. |
Ślubowanie klas I szkoły podstawowej - pomoc w organizacji, artykuł na stronie szkoły, fotorelacja. |
Sekcja edukacyjno-kulturalna, medialna |
X |
||||
LISTOPAD |
|||||||
8. |
„Dzień Wszystkich Świętych”: - zapalenie zniczy przy pomniku przy szkole. |
Sekcja wychowawcza |
XI |
||||
9. |
„Narodowe Święto Niepodległości” -dzień z symbolem “Niepodległej” np. z kotylionem, konkurs na „Największy klasowy kotylion” - informacje przez radiowęzeł - artykuł na stronie szkoły, fotorelacja. |
Sekcja edukacyjno-kulturalna, medialna |
XI |
||||
10. |
Przygotowanie działań w ramach “Tygodnia profilaktyki”- „Dobre wychowanie” - włączenie w działania uczniów z Ukrainy |
Opiekunowie i członkowie wszystkich sekcji |
XI |
||||
11. |
Tydzień profilaktyki- artykuł na stronie szkoły , fotorelacja. |
Opiekun i członkowie sekcji wychowawczej |
XI |
||||
12. |
Festiwal Nauki : Będzie się działo-artykuł na stronie szkoły, fotorelacja. |
Sekcja informatyczno- fotograficzna, medialna, |
XI |
||||
13. |
Tradycje Andrzejkowe- konkurs na “Najciekawszą wróżbę andrzejkową”, dyskoteka, ciekawostki przez radiowęzeł, artykuł na stronie szkoły, fotorelacja.
|
Sekcja wychowawcza, informatyczno- fotograficzna, medialna, edukacyjno-kulturalna |
29 XI |
||||
14. |
„Pomóż dzieciom przetrwać zimę”: udział w ogólnopolskiej akcji. |
Sekcja wychowawcza, medialna |
XI/XII |
||||
15. |
Akcja ulotkowa – rozdawanie ulotek profilaktycznych podczas zebrań z rodzicami |
Sekcja wychowawcza |
Cały rok -podczas zebrań i spotkań z rodzicami (XI, I, II, III) |
||||
GRUDZIEŃ |
|||||||
16. |
Poznaj swojego Patrona: - zaangażowanie w organizację święta, gazetka okolicznościowa, konkursy, artykuł na stronie szkoły, fotorelacja. |
Wszystkie sekcje |
XII |
||||
17. |
„Boże Narodzenie”- wigilie klasowe - życzenia świąteczne dla wszystkich pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów. Konkurs międzyklasowy kl. I-VIII na "Najładniejsza klasowa bombka/ piernik/dekoracja świąteczna"- wykorzystanie Szkolnego Drzewa Mocy. Artykuł na stronie szkoły, fotorelacja. |
||||||
STYCZEŃ |
|||||||
18. |
Dzień śmiesznej fryzury i nakryć głowy |
sekcja wychowawcza, informatyczno- fotograficzna, medialna, edukacyjno-kulturalna |
I |
||||
LUTY |
|||||||
19. |
Walentynki: przygotowanie skrzynki na kartki walentynkowe, akcenty walentynkowe w szkole (dekorowanie szkoły), artykuł na stronie szkoły, fotorelacja. |
sekcja wychowawcza, informatyczno- fotograficzna, medialna, edukacyjno-kulturalna |
II |
||||
20. |
„Najlepsi z najlepszych”- opracowanie scenariusza gali, przygotowanie dekoracji, artykuł na stronie szkoły i na FB, fotorelacja. |
Zarząd, sekcja informatyczno- fotograficzna, medialna, edukacyjno-kulturalna |
II |
||||
21. |
Kulturowy wieczór filmowy “-Jak cenna jest przyjaźń?”- członkowie SU, uczniowie z Ukrainy |
Wszystkie sekcje |
II-III |
||||
MARZEC |
|||||||
22. |
Talenty Jedynki |
wszystkie sekcje |
III |
||||
23. |
8 MARCA: Dzień kobiet: - życzenia dla wszystkich pań pracujących w szkole i koleżanek. Artykuł na stronie szkoły, fotorelacja. |
Sekcja informatyczno- fotograficzna, medialna, edukacyjno-kulturalna |
8 III |
||||
24. |
Powitanie Wiosny-konkursy fotograficzne, turnieje klasowe |
Opiekun SU, wszystkie sekcje |
21 III |
||||
25. |
Dzień matematyki - konkursy z matematyką i informatyką w tle: 1) Plakat promujący XII Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia i przydatność jej znajomości w życiu codziennym - forma elektroniczna, ręczna, zdjęcie (pażdziernik) 2) Prezentacja w Power Point: kl 4-6 działania na ułamkach zwykłych, kl 7-8 działania na potęgach i pierwiastkach 3) Nagranie filmu ukazującego dowolnie wybrane zagadnienie z matematyki i jego zastosowanie w życiu codziennym - gospodarce, sztuce, technologii itp. (Dzień matematyki) 4) Broszura informacyjna z propozycją wycieczki klasowej - programu wycieczki, koszty, zdjęcia, mapa dojazdu - z wykorzystaniem programów komputerowych. |
Sekcja informatyczno- fotograficzna, |
X, III, V |
||||
KWIECIEŃ |
|||||||
26. |
Dzień Ziemi -przygotowanie działań ekologicznych, pokazy multimedialne, konkursy ekologiczno-przyrodnicze. Artykuł na stronie szkoły, fotorelacja. |
Sekcja informatyczno- fotograficzna, medialna wychowawcza, edukacyjno-kulturalna |
IV |
||||
27. |
„Wielkanoc” - -życzenia świąteczne dla wszystkich pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów. Konkurs wielkanocny. Przedmiotem konkursu będą pisanki, palmy oraz plastyka obrzędowa związana ze Świętami Wielkanocnymi. Kiermasz babeczek wielkanocnych. |
Sekcja informatyczno- fotograficzna, medialna, edukacyjno-kulturalna |
IV |
||||
28 |
Międzynarodowy Dzień Solidarności Młodzieży |
wszystkie sekcje |
24 24 IV |
||||
MAJ |
|||||||
29. |
3 Maja - Święto Konstytucji: - pomoc i udział w przygotowaniu apelu |
Sekcja kulturalno- imprezowa |
V |
||||
30. |
Piknik rodzinny |
Wszystkie sekcje |
V-VI |
||||
CZERWIEC |
|||||||
31. |
Wybory do SU na rok szkolny 2022/2023. |
Opiekun SU, Zarząd |
VI |
||||
41. |
Apel podsumowujący pracę w: Szkole Podstawowej w klasach 4-8. za drugi semestr roku szkolnego 2022/2023, artykuł na stronie szkoły, fotorelacja. - podziękowanie i nagrodzenie za pracę wyróżniającym się przedstawicielom SU. |
Opiekun SU, Zarząd Zastępca opiekuna SU, Zarząd |
VI |
||||
42. |
Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2022/2023. |
Wszystkie sekcje |
VI |
||||
Działania organizowane przez cały rok |
|||||||
43. |
Współpraca z biblioteką: informacja o stanie czytelnictwa w klasach IV-VI SP, pomoc w organizacji imprez bibliotecznych. Artykuły na stronę internetową, fotorelacje. |
Sekcja wychowawcza |
Cały rok |
||||
44. |
Organizacja pomocy uczniom wymagających wsparcia w nauce. Powołanie grupy koleżeńskiej do pomocy uczniom z Ukrainy. |
Sekcja wychowawcza |
Cały rok |
||||
45. |
Dbałość o czystą szkołę: -kontrola zmiany obuwia, dezynfekowania rąk, zachowanie odstępu, - wybiórcza kontrola szafek uczniowskich, pomoc przy organizacji imprez szkolnych. |
Sekcja wychowawcza |
Cały rok |
||||
46. |
Zaprojektowanie i wykonanie dekoracji na uroczystości szkolne. |
Sekcja edukacyjno-kulturalna |
Cały rok |
||||
47. |
Nagłośnienie na uroczystościach i imprezach szkolnych. |
Sekcja edukacyjno-kulturalna |
Cały rok |
||||
48. |
Comiesięczne spotkania zarządu SU, Małego SU, pani Dyrektor, opiekunów sekcji.. |
Zarząd SU |
Cały rok raz w miesiącu |
||||
49. |
Dzień kreatywnego Samorządu- nietypowe działania urozmaicające codzienne życie uczniów w szkole : Dzień Śpiocha, Dzień Wolontariusza, Dzień bez pracy domowej, Dzień bez książek, Dzień rozrywki |
Wszystkie sekcje |
raz w miesiącu |
||||
51. |
Spotkanie integracyjne podsumowujące pracę SU -rajd rowerowy/spływ kajakowy/ognisko |
Wszystkie sekcje |
Termin do uzgodnienia |
||||
Plan pracy Samorządu może ulec modyfikacji ze względu na potrzeby wynikające z potrzeb i pomysłów uczniów oraz planu pracy szkoły.
Opracowała: Maria Wodyk
SKŁAD SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO NA ROK SZKOLNY 2023/2024
Opiekun SU: Maria Wodyk - nauczyciel j. niemieckiego
Zastępca opiekuna SU: Monika Dzierba-Marczyk – nauczyciel matematyki
Rzecznik praw ucznia: Tomasz Chałubiński – nauczyciel muzyki
Przewodnicząca: Hanna Lisowska
Zastępca: Aleksandra Lasota
Skarbnik: Konstancja Kasprzak
Sekcje SU:
Medialna
Opiekun: Monika Zbrońska – nauczyciel j. angielskiego
Przewodniczący: Karol Tracz
Zastępca: Kinga Wójcik
1.Kinga Wójcik
2.Karol Tracz
3. Zofia Smyk
4. Weronika Nowak
5. Aleksandra Waręcka
6. Antonina Boratyn
Edukacyjno-kulturalna
Opiekun: Elżbieta Sadowska
Przewodnicząca: Martyna Włoch
Zastępca: Aleksandra Jarosz
1.Konstancja Kasprzak
2.Martyna Włoch
3.Aleksandra Jarosz
4. Zuzanna Głowacka
5. Maria Miciuła
6. Damian Jakubczyk
Informatyczno-fotograficzna
Opiekun: Monika Dzierba Marczyk – nauczyciel matematyki
Przewodniczący: Szymon Nawrocki
Zastępca: Aleksandra Lasota
1. Aleksandra Lasota
2. Szymon Nawrocki
3. Hanna Lisowska
4. Alicja Iracka
5. Amelia Kowalczyk
6. Zuzanna Kuczaj
7. Maja Korzeniowska
Wychowawcza
Opiekun: Dorota Wodyńska-Berbeć- pedagog szkolny/Agnieszka Basińska
Przewodnicząca: Eliza Mróz
Zastępca: Zuzanna Czuba
1. Eliza Mróz
2. Alicja Sikorska
3. Julia Korczyńska
4. Natalia Dudek
5. Zuzanna Czuba
6. Adrianna Czaban
7. Natalia Kluch
"Dzień koszuli, muszki i krawata" to propozycje które posłużyły do organizacji Dnia Chłopaka
REGULAMIN POWOŁYWANIA I DZIAŁANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA
na terenie Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Krasnymstawie
- Podstawa prawna
Prawa ucznia określają następujące dokumenty:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej,
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
- Konwencja o Prawach Dziecka,
- Ustawa o Systemie Oświaty,
- Statut Szkoły.
- Ustalenia programowe
- Uczniowie korzystają ze swoich praw przy akceptacji i współdziałaniu ze strony nauczycieli wychowawców.
- Głos uczniów w życiu szkoły realizowany jest przez Samorząd Uczniowski.
- Osobą wspierającą działania samorządu ułatwiającą (propagującą) podmiotowe traktowanie uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym jest Rzecznik Praw Ucznia, zwany dalej Rzecznikiem.
- Rzecznik popularyzuje prawa uczniów wśród nich samych oraz wśród nauczycieli i rodziców.
- Rzecznik podejmuje działania mediacyjne w sytuacjach konfliktowych zaistniałych między pracownikami szkoły a uczniem.
- Sprawy (konflikty) wykraczające poza jego kompetencje przekazuje dyrektorowi szkoły bądź innym kompetentnym instytucjom.
- Ustalenia organizacyjne
- Funkcja rzecznika zapisana jest w statucie szkoły.
- Wybór rzecznika inicjuje Samorząd Uczniowski wspólnie z dyrekcją placówki.
- Rzecznik piastuje swoją funkcję z woli Samorządu Uczniowskiego.
- Rzecznik w sprawowaniu swojej funkcji jest niezależny.
- Rzecznikiem może być nauczyciel z danej placówki oświatowej.
- Kadencja rzecznika trwa dwa lata i kończy się z chwilą powołania następcy.
- Funkcję rzecznika można sprawować wielokrotnie.
- Wybory są powszechne i tajne.
- Rzecznik może być odwołany z ważnych powodów takich jak: zły stan zdrowia, zmiana miejsca pracy, awans, rezygnacja, zaniechanie pełnienia obowiązków, innych ważnych powodów.
10. Odwołanie rzecznika odbywa się w porozumieniu Samorządu Uczniowskiego
i dyrekcji szkoły.
- Tryb wyboru rzecznika
- Terminarz i przebieg wyborów jest uzgadniany z dyrekcją szkoły.
- Na początku roku szkolnego uczniowie w formie elektronicznej głosują na swojego kandydata.
- Głosowanie jest tajne i anonimowe.
- Uczniowie wszystkich klas szkoły podstawowej wybierają tylko jednego kandydata
z podanej listy nauczycieli. - Ogłoszenie wyników wyborów. Wybrany zostaje ten kandydat, który uzyskał największą liczbę głosów.
- Zwycięzca w wyborach zostaje przez dyrektora szkoły powołany na Rzecznika Praw Ucznia.
- Regulamin działania RZECZNIKA PRAW UCZNIA
- W szkole działa wybrany większością głosów, w drodze głosowania tajnego wszystkich uczniów, nauczyciel będący Rzecznikiem Praw Ucznia.
- Rzecznik Praw Ucznia powołany jest przez dyrektora szkoły .
- Rzecznik Praw Ucznia może być odwołany przez Dyrektora szkoły:
- na wniosek Samorządu Uczniowskiego,
- na wniosek samego Rzecznika.
- Kadencja Rzecznika Praw Ucznia trwa 2 lata.
- Rzecznik Praw Ucznia działa na podstawi Statutu Szkoły, Regulaminu Samorządu Uczniowskiego i pozostałych dokumentów określających prawa ucznia i wymienionych w punkcie I.
- Głównym zadaniem Rzecznika Praw Ucznia jest ingerowaniu w pracę szkoły wszędzie tam, gdzie naruszane są prawa ucznia i inicjowaniu działań mających na celu obronę ich praw.
- Do właściwości Rzecznika Praw Ucznia należy w szczególności:
- znajomość Statutu Szkoły, Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz pozostałych dokumentów określających prawa ucznia i wymienionych w punkcie I;
- informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia;
- interweniowanie w razie naruszania podstawowych praw ucznia,
- udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania;
- kontrolowanie realizacji i rozwiązywania spraw spornych;
- składanie raz w roku szkolnym sprawozdania ze swojej działalności na posiedzeniu Rady Pedagogicznej i apelu szkolnym podsumowujących działalność w roku szkolnym.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do:
- swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów trybu postępowania,
- wnioskowania do organu uchwalającego Statut Szkoły o wprowadzenie zmian zgodnych z prawami ucznia oraz wprowadzenie zapisu chroniącego prawa ,
- zapoznania się z opinią stron konfliktu,
- odstąpienia od podjęcia interwencji.
- Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy, psychologiem lub pedagogiem
- w dalszym trybie zasięgnięcie opinii całej Rady Pedagogicznej,
- ostateczną decyzję w sprawie rozwiązania konfliktu podejmuje dyrektor szkoły.
- Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - nauczyciel :
- zapoznanie się opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami,
- w przypadku, gdy spór nie zostanie rozstrzygnięty wystąpienie do dyrektora szkoły o podjęcie decyzji w danej sprawie,
- po wyczerpaniu procedury, każda ze stron może zwrócić się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny o prowadzenie mediacji spornej.
- Rzecznik Praw Ucznia informuje każdorazowo zainteresowane strony o podjętych przez siebie działaniach, zmierzających do rozwiązania konfliktu.
REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
NR 1 IM. ADAMA MICKIEWICZA W KRASNYMSTAWIE
§ 1
Postanowienia wstępne
- Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Władzami samorządu uczniowskiego są:
- na szczeblu klasy: samorządy klasowe;
- na szczeblu szkoły: rada samorządu uczniowskiego.
- Samorząd klasowy składa się z:
- przewodniczącego;
- zastępcy przewodniczącego;
- skarbnika;
- Sposób wyboru samorządu klasowego określają uczniowie poszczególnych klas.
§ 2
Cele działania Samorządu Uczniowskiego
Celem działania Samorządu jest rozwijanie samorządności szkolnej i kształtowanie postaw współodpowiedzialności i współdziałania opartych na demokratycznych zasadach współżycia między ludźmi.
- Aktywizowanie życia społecznego w szkole.
- Kształtowanie gotowości podejmowania obowiązków i odpowiedzialności za ich realizację
- Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej.
- Kształtowanie zainteresowań życiem i działalnością społeczną
- Podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia działalności Szkoły.
- Uczenie samorządności i aktywności na forum Szkoły i poza nią.
- Uczenie demokratycznych form współżycia.
- Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych.
- Uczenie się odpowiedzialności moralnej , rozumienie odrębności przekonań , tolerancji.
- Rozwijanie modelu ucznia aktywnego i odpowiedzialnego.
- Realizowanie zadań związanych z edukacją społeczną , zdrowotną , regionalną i ekologiczną.
§ 3
Wybory do Samorządu Uczniowskiego
- Wybory do Samorządu Uczniowskiego odbywają się na pod koniec roku szkolnego (do połowy czerwca ).
- Wybory poprzedza prezentacja kandydatów do organu samorządu (plakaty wyborcze).
- Kandydatami do organu Samorządu Uczniowskiego są uczniowie klas IV- VIII.
- Wybory są przeprowadzone w trybie powszechnym i tajnym. Każdemu uczniowi przysługuje jedna karta do głosowania. Karta do głosowania wydawana jest na podstawie ważnej legitymacji uczniowskiej.
- Na kartach do głosowania uczniowie stawiają krzyżyk przy nazwisku jednego kandydata- tym samym dokonują wyboru Przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego.
- Przewodniczącym zostaje kandydat, który otrzymał największą liczbę głosów, kolejny – zastępcą. Po zajęciu przez kandydatów w/w funkcji pozostali pretendenci jako członkowie wchodzą w skład Rady Samorządu Uczniowskiego.
- W przypadku niespełnienia właściwie swoich zadań w ciągu roku lub na swój wniosek oraz gdy funkcja powoduje u ucznia problemy w nauce, uczeń może zostać odwołany z zajmowanego stanowiska. W takiej sytuacji:
- w przypadku członka Samorządu Klasowego dokonuje się wyboru innego kandydata,
- w przypadku członka Rady Samorządu Uczniowskiego powołuje się kolejną osobę z listy, która uzyskała największą liczbę głosów podczas wyborów.
- Kadencja wszystkich organów Samorządu Uczniowskiego trwa 1 rok lub do czasu ustalenia kolejnych wyników wyborów.
§ 4
Prawa Samorządu Uczniowskiego
- Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów, takich jak:
- a)prawo do zapoznania się z programem nauczania;
- b)prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- c)prawo do organizowania życia szkolnego,
- d)prawo redagowania gazetki szkolnej
e) prawo do organizowania w szkole działalności kulturalnej, sportowej oraz rozrywkowej w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
- Na wniosek dyrektora szkoły samorząd uczniowski wyraża opinię o pracy nauczyciela.
§5
Zadania Samorządu Uczniowskiego
- Reprezentowanie ogółu uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Krasnymstawie.
- Obrona praw i godności poszczególnych uczniów oraz całych zespołów klasowych.
- Pobudzanie i organizowanie różnych form aktywności uczniów na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły oraz własnych zainteresowań.
- Organizowanie pomocy dla uczniów będących w trudnej sytuacji losowej lub mających trudności w nauce.
- Organizacja dyskotek szkolnych.
- Organizacja i udział w akcjach charytatywnych.
- Angażowanie uczniów do wykonania niezbędnych prac na rzecz klasy, szkoły, środowiska.
- Pomoc w organizacji uroczystości szkolnych.
- Decyzją Samorządu Uczniowskiego obowiązuje w szkole zasada „szczęśliwy numer”- uczeń, którego numer z dziennika został wylosowany, ma prawo do zwolnienia z odpowiedzi ustnych i pisemnych. Prawo to nie obowiązuje, gdy termin pracy pisemnej został podany wcześniej.
- Decyzje podjęte przez Samorząd Uczniowski muszą być zatwierdzone przez dyrektora szkoły.
§6
Sposób prowadzenia dokumentacji Rady Samorządu Uczniowskiego
- Dokumentację Samorządu Uczniowskiego stanowi:
- a)plan pracy Samorządu Uczniowskiego
- b)sprawozdanie z planu pracy Samorządu Uczniowskiego
- c)regulamin Samorządu Uczniowskiego
- Regulamin Samorządu Uczniowskiego znajduje się bibliotece, jest wywieszony w gablotce samorządu Uczniowskiego oraz jest zamieszczony na stronie internetowej szkoły.
§7
Zadania opiekuna/ opiekunów Samorządu Uczniowskiego
- Opiekun Samorządu Uczniowskiego czuwa nad całokształtem prac Samorządu.
- Wspiera działania Samorządu Uczniowskiego.
- Pomaga w planowaniu i realizacji działań Samorządu .
- Pośredniczy między uczniami i nauczycielami.
- Wraz z Radą Samorządu Uczniowskiego prowadzi dokumentację Samorządu Uczniowskiego.
§8
Fundusz Samorządu Uczniowskiego
- Samorząd Uczniowski może tworzyć własne fundusze, które służą do finansowania jego działalności.
- Dysponentami funduszów są Rada Samorządu Szkolnego i Samorządy Klasowe, każda we własnym zakresie, a dysponowanie funduszami następuje w porozumieniu z Opiekunem Samorządu Szkolnego lub z wychowawcą klasy.
- Fundusze samorządu mogą być tworzone z imprez organizowanych przez samorząd, z dochodów za zbiórkę surowców wtórnych, ze środków przekazywanych przez Radę Rodziców oraz inne organizacje i instytucje.