Font Size

Profile

Ustawienia strony

Aktualności

Czy siła języka zanika?

Najczęstszą przyczyna popełniania błędów językowych jest brak wiedzy na temat budowy języka i zasad posługiwania się jego składnikami oraz brak wyrobienia pewnych niezbędnych nawyków, np. ortograficznych, a także lekceważenie normy i wpływ gwary oraz wzorów językowych niezgodnych z zasadami poprawnościowymi. Często ulegamy też modzie językowej, która jest zjawiskiem niekorzystnym, a nawet niebezpiecznym. Używanie słów – wytrychów samo w sobie nie jest błędem językowym, ale nadużywanie ich zubaża nasz język. Spot reklamowy kampanii Masakra. Ojczysty – dodaj do ulubionych zwraca uwagę na trendy językowe, zwłaszcza w gwarze młodzieżowej, przy jednoczesnym bogactwie nazewnictwa: https://www.youtube.com/watch?v=gUQ0EfAfByU

Innymi, lubianymi przez młodzież słowami są: fajny, miły, dobry, wysoki. Przymiotnik „fajny” określa: nastrój, zabawę, pogodę, film, auto, sukienkę, propozycję, dziewczynę..itd. Przeciętny Polak zna kilkanaście tysięcy wyrazów, ale na co dzień używa ich tylko kilku tysięcy. Wyrazy modne zaczynają tak wiele znaczyć, że zmniejszają precyzję i wagę wypowiedzi. Zaburzają komunikację językową, szczególnie zasadę jej funkcjonalności, która wyklucza zbędne wielosłowie, jak i ubóstwo językowe.

Język jako podstawowe narzędzie komunikacji międzyludzkiej pozwala nam wyrażać siebie i odbierać otaczający nas świat. Jest również naszą wizytówka: jak cię słyszą, tak cię oceniają i szanują. Krótko mówiąc, osobę kulturalną poznajemy po mówieniu i pisaniu. Dbanie o poprawne używanie języka ojczystego możemy uznać za przejaw patriotyzmu. Sama świadomość pewnych zjawisk nie zapewni nam jednak sukcesu, aby wiedza stała się umiejętnością, należy wykonać wiele ćwiczeń. Poprawności w mówieniu i pisaniu uczymy się także czytając książki, prasę, słuchając audycji, korzystając ze słowników oraz poradników.

Doskonałą okazją do rozwijania kompetencji czytelniczych uczniów poprzez doskonalenie umiejętności posługiwania się żywym słowem, wyraźnego i wyrazistego czytania był „Konkurs pięknego czytania”, który, nawiązując do Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, zorganizowała biblioteka szkolna we współpracy z nauczycielami języka polskiego. Rywalizowało w nim piętnaścioro uczniów z klas 4, prezentując fragmenty wybranych przez siebie książek, pochodzących głównie z kanonu literatury dziecięcej. Jury oceniało płynność, bezbłędność czytania, dykcję oraz interpretację czytanego tekstu. Wyłoniono sześciu laureatów, zostali nimi :

Lena Cichosz z kl.4b – „Lukrecja” Anne Goscinny

Karol Jaworski z kl.4a –„Czerwone krzesło” Andrzej Maleszka

Zuzanna Kuczaj z kl.4a – „Mia i biały lew”

Nikola Wróblewska z kl.4b – „Skarpetki kontratakują” Justyna Bednarek

Aleksandra Lasota z kl.4b – „Mikołajek” Rene Goscinny i Jean Jacques Sempe

Antonina Nowak z kl.4a – „Maryla z Zielonego Wzgórza”   Sarah McCoy.

Gratulujemy zwycięzcom, serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursie.

Jesteś tutaj: Home Aktualności Czy siła języka zanika?