Dekalog oceniania kształtującego
- Szczegóły
- Opublikowano: 27 sierpień 2014
- Ocenianie Kształtujące jest ściśle związane z dobrym planowaniem procesu nauczania i uczenia się.
- Ocenianie Kształtujące koncentruje całą swoją uwagę na tym, w jaki sposób uczniowie się uczą.
- Oceniania Kształtujące jest istotne podczas realizacji całego procesu dydaktycznego.
- Ocenianie Kształtujące należy traktować jak kluczową umiejętność dydaktyczną nauczyciela.
- Ocenianie Kształtujące powinno być konstruktywne i przeprowadzane z dużym wyczuciem, ponieważ nie jest dla ucznia obojętne emocjonalnie.
- Ocenianie Kształtujące ma służyć motywowaniu uczniów do nauki.
- Ocenianie Kształtujące kieruje uwagę na kryteria sukcesu już na etapie planowania procesu dydaktycznego.
- Uczniowie otrzymują konstruktywne wskazówki, jak mogą poprawić swoje wyniki i jak mogą rozwijać swoje umiejętności.
- Ocenianie Kształtujące powinno rozwijać uczniowską zdolność do samooceny w taki sposób, aby służyło to refleksji i samodzielnemu decydowaniu o własnej nauce.
- Ocenianie Kształtujące odnosi się wszystkich kategorii osiągnięć uczniów.
Na podstawie skryptu J. Ochenduszki,
Ocenianie kształtujące szansą na efektywne uczenie się.