Higiena pracy ucznia

Podstawowe zasady higieny pracy umysłowej dziecka

Podstawowe zasady higieny pracy umysłowej dziecka

   a) Stan psychofizyczny ucznia

Efektywnemu uczeniu się sprzyja całościowy stan psychofizyczny. Przystępując do nauki w domu uczeń powinien być zdrowy, wyspany, wypoczęty, nie głodny i nie przejedzony. Nie powinien mieć na sobie zbyt ciasnego ubrania, ze względu na złe krążenie krwi. Dobry nastrój i zainteresowanie przedmiotem nauki są pomocne. Ospałość, ociężałość i zniechęcenie można łatwo zlikwidować biorąc szybki, chłodny prysznic.

b) Warunki zewnętrzne

Efektywnej nauce sprzyjają właściwe warunki zewnętrzne:

  •       świeże powietrze;
  •       właściwa temperatura;
  •       właściwa wilgotność powietrza (nawilżacze na kaloryferach);
  •       wygodne krzesło o odpowiednim kształcie i wysokości;
  •       biurko lub stół o wysokości dostosowanej do wzrostu;
  •       oświetlenie o właściwej intensywności (nie za jasne i nie za ciemne, wzrok nie może się męczyć, zawsze z lewej strony;(z prawej, gdy dziecko jest leworęczne)
  •       odpowiednie dla ucznia natężenie dźwięków (cisza lub cicha muzyka nie nazbyt absorbująca uwagę);
  •       brak towarzystwa osób, które przeszkadzają i męczą; porządek, który umożliwia dotarcie do potrzebnych rzeczy.

c)  Sposób uczenia się

Efektywnej nauce sprzyja odpowiedni sposób uczenia się:

  • planowanie nauki własnej uwzględniające porę dnia, w której pracuje się nam najlepiej, jednakże nie mogą to być zbyt późne godziny nocne, przeznaczone na co najmniej 7-godzinowy sen;
  • zaczynanie zawsze od najtrudniejszych lub najnudniejszych lekcji;
  • robienie krótkich przerw po każdej przyswojonej części materiału;
  • przeplatanie przedmiotów ścisłych z humanistycznymi, np. po historii matematyka, po polskim fizyka itp.;
  • reagowanie na objawy przemęczenia umysłowego, takie jak: zwiększenie pobudliwości ruchowej, trudności w skupianiu uwagi, apatia, częste zmiany nastroju, nadwrażliwość na;   zasypianiem sygnalizują narzucenie sobie zbyt ostrego reżimu lub poważne problemy osobiste, w przypadku, których nierozwiązanie może utrudnić naukę (roztargnięcie, zbyt łatwe męczenie się, trudności ze skupieniem uwagi).

d)  Optymalne warunki wewnętrzne

Dla prawidłowej pracy umysłu ważne są:

  • właściwości wzroku, słuchu i tych zmysłów, które biorą udział w poznawaniu świata;
  • ogólna sprawność fizyczna;
  • podstawowy poziom inteligencji;
  • uzdolnienia takie jak: spostrzegawczość, zdolność do koncentracji uwagi, wyobraźnia;
  • średnie natężenie motywacji (przy za niskim nic się nie chce, przy za wysokim czujemy się jak sparaliżowani);
  • właściwy poziom aspiracji, czyli cel, wymagania, jakie sami sobie stawiamy (aspiracje nie mogą być zbyt niskie, bo się rozleniwimy, nie mogą być za wysokie w stosunku do możliwości, bo się szybko zniechęcimy, powinny być odpowiednie do naszych możliwości);
  • wiara w siebie i wysokie poczucie własnej wartości (sprzyja temu znajomość własnych, mocnych stron, a nie koncentrowanie uwagi na swoich słabych stronach).

Jesteś tutaj: Home Dla rodziców Higiena pracy ucznia